Ik werk sinds een aantal maanden weer in een restaurant in de bediening. Zeker een bron van inspiratie voor de blogs die ik hier schrijf. Maar in een restaurant draait het niet alleen maar om eten, drank is hierbij ook belangrijk. Een bak goede koffie bijvoorbeeld, hoe zet je die. Het vergt enige training om daar vakman/vrouw in te worden, een zogenaamde Barista. Jeroen Veldkamp, meervoudig Barista-kampioen, Â heeft een aantal filmpjes geproduceerd om de basisbeginselen van een Barista onder de knie te krijgen.
Â
Wat hij in het kort verteld is dat het draait om de vier M’s.
Machine; “Onderhoud zorgt voor een langere levensduur. Koffie laat oliën achter in de molen en machine. Regelmatige reiniging is een must. Doe je dat niet, dan verbranden de achtergebleven resten en krijgt de koffie een bittere smaak.”
Molen; “Stem de maalschijven goed af voor een perfecte smaak. Gebrande bonen verliezen heel snel hun kwaliteit. Dat nog meer voor gemalen bonen. Al na enkele uren is de smaak minder. Maal daarom nooit te veel bonen in één keer. De bunker van de molen zou aan het begin van de dag dus altijd moeten worden geleegd.”
Melange; “De juiste melange en branding als juiste ‘bonenbasis’. Er zijn duizend en één melanges denkbaar.”
Mens; “De mens maakt of breekt een perfecte espresso. De mens maakt of breekt een topespresso. Steek daarom tijd in het product.”
Tot zover een introductie over koffie en de barista, later meer hierover.
Bronnen:
Wikipedia.org
Zibb.nl
Leave a Reply